Naturhistoria årskurs 3
För cirka 10 000 år sedan vandrade de första människorna in vår del av världen. Hur bodde de? Vad hade de för kläder? Hur fick de mat?
Fram till påsklovet kommer vi att arbeta med Forntiden och försöka hitta svar på dessa frågor.
Lärandemål
Syfte:
· analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen,
· De ska också få möjlighet att utveckla en kronologisk överblick över hur kvinnor och män genom tiderna har skapat och förändrat samhällen och kulturer.
Centralt innehåll:
• Människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt införandet av jordbruk
• Tidsbegreppen stenålder, bronsålder och järnålder.
• Förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse,
till exempel mark, vatten och klimat.
till exempel mark, vatten och klimat.
Elevens mål: • känna till att människans urhem är Afrika
• förstå hur människorna vandrade norrut när inlandsisen började smälta
• känna till några spår från inlandsisen, t.ex. rullstensåsar och flyttblock
• förstå vad en nomad är och hur nomader lever
• förstå hur livet förändrades när människorna blev bofasta
• känna till något om hur man begravde sina döda
• känna till hur män, kvinnor och barn levde under stenåldern
• kunna jämföra hur livet var för ett barn på stenåldern med hur vi lever idag
• kunna jämföra hur människorna på stenåldern påverkade miljön jämfört med idag
• kunna placera jägar- och bondestenåldern i Norden på en tidslinje
• kunna med hjälp av en tidslinje förstå när människor blev bofasta
i olika delar av världen
• kunna göra en tidslinje över sitt eget liv
UndervisningDu kommer att arbeta enskilt och i grupp med de olika uppgifterna. Du kommer få läsa/skriva faktatexter samt svara på frågor. Du kommer få göra olika tidslinjer och bygga miljöer typiska för stenåldern, ex jakt, boende, gravar m.m. Vi kommer titta på film och besöka Historiska museet och Naturhistoriska museet.
Bedömning/ dokumentation
Lärarna kommer att titta på;
att du deltar i samtal och kan göra jämförelser, kan läsa och skriva faktatexter, kan svara på frågor skriftligt och muntligt, kan göra tidslinjer.
att du deltar i samtal och kan göra jämförelser, kan läsa och skriva faktatexter, kan svara på frågor skriftligt och muntligt, kan göra tidslinjer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar