fredag 15 februari 2013

Parent Meeting: Social Media and Technology in School

For those of you that weren't here on Wednesday, we talked about the dangers associated with social media, online role playing games, technology via smartphones (cameras, sms, etc) in school and fritids.

Below you will find some terms that may come up re: this subject... we thought we'd share these terms with the parents, so they're up-to-date about the scene... You will also find the discussion questions we, um, well, discussed at the meeting...

Sociala medier
OrdlistaAdda: Lägga till
Tagga: Att ”märka” ett inlägg eller ett foto med en persons namn.
Pm:a: Att skicka ett privat meddelande till någon.
Flasha: Att på t.ex. instagram lägga upp en bild där man visar upp något, t.ex delar av kroppen.
Chatta: Samtala skriftligt i realtid på nätet.

FacebookSocialt forum. Kommunikation med addade vänner, och i grupper även med andra. Åldersgräns 13 år.
Instragram
En bildblogg i mobilt format. Åldergräns 13 år. WhatsApp
App för att skicka sms vida datanätet istället för telenätet. Det går att skapa grupper att kommunicera inom appen. Användarkontot är associerat med telefonnumret. (Man kan alltså inte vara anonym.) Ingen åldersgräns.

Kik
App med chattfunktion. Det går att chatta anonymt. Ingen åldergräns.MovieStar Planet (MSP)Community där man kan skapa en egen karaktär och interagerar med andra.
 

Vad spelar barn på mellanstadiet? Vilka är de egentliga åldersgränserna i handeln, och vad går spelen ut på?
Liten ordlistaNoob: Nybörjare i spelet, används oftast nedvärderande.
Frag: När man skjuter/ dödar någon i spelet.
FPS: First person shooter, förstapersonsskjutspel. Dvs när kameravinkeln är som om man går omkring i spelet. Skjuter spelaren ser den vapnet som om det hålls i den egna handen.
TPS: Third person shooter, tredjepersons skjutspel, dvs spelaren ser hela sin karaktär röra sig.
Lagga: När spelet hackar eller går långsamt
Bannad: Att bli utesluten eller avstängd ur spelet. Kan man bli pga att man till exempel lämnar spelet mitt under ett pågående laguppdrag eller om man uppför sig illa.
XP: Erfarenhetspoäng (Experience Points)
MMORPG: Massive Multiplayer Online Role Playing Game
LAN: Local Area Network.
Ett lokalt nätverk av ihopkopplade datorer. Kopplas tex ihop för att spela tillsammans ("lana")
Levla: När spelkaraktären når en högre nivå (level) under spelets gång.

Sportspel
FIFA (fotboll), NHL (hockey), NBA (basket). Spel som går ut på att spela sporten i fråga.
MinecraftSvenskutvecklat kreativt äventyrsspel. Allt är uppbyggt av fyrkantiga block. Spelet påminner om LEGO. Det finns flera lägen , bland annat Creative mode där man kan bygga och skapa obehindrat i spelets värld men inte kan dö. I Survival mode ska spelaren överleva så länge  som möjligt, och försöka undkomma de monster som försöker ta dig på natten. Du samlar på dig material under dagarna som du sedan kan använda för att skapa t.ex. hus av för att skydda sig mot monster mot på nätterna. Ingen åldersgräns.
The SimsLivssimulerande spel. Man skapar en egen karaktär, en "Sim", och väljer allt från utseende till karaktärsdrag. Spelet går ut på att utveckla din Sims färdigheter. Åldersgräns 12 år.
League of Legends "LOL"Lagbaserat onlinespel som spelas i olika banor. Åldersgräns 12 år.
World of WarcraftEtt av världens största MMORPG- spel. Dvs det är ett massivt rollspel på nätet där många personer kan ta del av en och samma spelvärld. Till skillnad från många andra spel måste spelarna betala en prenumerationsavgift via "time cards". Även i detta spel skapar man den karaktär man representeras av, och i spelet utförs sedan olika uppdrag. Åldersgräns 12 år.
Assassin's creedUtspelar sig i historiska miljöer. Spelaren tar rollen som en lönnmördare som dras in i en strid mellan Tempelherreorden och Assassinerna, vilka båda är ute efter en magisk artefakt. Spelarens uppdrag är att döda nio historiska figurer som gör propaganda för korstågen. Åldersgräns 18 år.
Gears of warTaktiskt third person shooter-spel som utspelar sig på en planet i krig. Det finns flera lägen i spelet, bl.a "Warzone" som går ut på att ens lag ska döda alla i det andra laget, "Execution" som liknar "Warzone", men där någon i det egna laget måste gå fram och avrätta motståndaren. Åldersgräns 18 år.
Call of dutyFirst shooter-spel. Utspelar sig i krigsmiljö; spelaren ska  t.ex utföra uppdrag i Normandie, anfalla bunkrar i Belgien och vara krypskytt i Stalingrad. I versionen World at War finns också ett "zombie-mode" där man ska bekämpa zombies. Åldersgräns 18 år.



I skolans regler:

Skolans och egna mobiltelefoner/smartphones/surfplattor/datorer eller likande internetutrustning, endast används i samråd med och enligt instruktion från lärare och pedagoger under skol- och fritidstid.
Lärare/pedagoger och vårdnadshavare i respektive klass och fritidsgrupp kommer överens om inlämning eller inte av mobiltelefon/smartphones under skol- och fritidstid.
Vi inte använder sociala medier såsom exempelvis Facebook under skol- och fritidstid.
Vi sms:ar, fotograferar, filmar och delar inte bilder av varandra under skol- och fritidstid.
Vi visar inte olämpligt material som kan uppfattas som skrämmande eller kränkande under skol- och fritidstid.


Med en smartphone i fickan är internet och sociala medier en stor del av barnens liv med allt vad det innebär av möjligheter och svårigheter. Enligt nya undersökningar använder 90% av högstadieeleverna sociala medier dagligen för mellanstadiet är siffrorna något lägre.
Vilket ansvar har föräldrarna, skolan, barnen för att hantera och förbygga detta ? Hur kan vi göra?

Enligt skolans regler får telefoner och liknande bara användas i samråd med pedagog. För att pedagogerna ska kunna garantera elevernas trygghet finns det  appar och funktioner som är förbjudna men svåra att kontrollera.
 Nu har skaolan fått höra att elever använder instagram till att fotografera och rösta på varandras utseende som en popularitetstävling. Det har fotograferats både på fritiden och i skolan och flera elever mår dåligt av hela situationen.
Vilket ansvar har föräldrarna, skolan, barnen för att förebygga och hantera detta ? Hur kan vi göra?

Det skapas konflikter mellan barnen när de spelar online-spel som påverkar relationerna även afk (away from keyboard!), inte minst i skolan.
Nu har skolan fått veta att elever spelar online-spel hemma och på fritids och att konflikter har flammat upp bland barnen pga. av detta. Eleverna har svårt att hantera/skilja på det som händer online och tar det som händer där personligt.
Vilket ansvar har föräldrarna, skolan, barnen för att förebygga och hantera detta ? Hur kan vi göra?

Den nya tekniken är också en möjlighet till att tänka nytt och annorlunda.
Vad behövs för att föräldrarna, skolan och eleverna ska bli en del av den nya tekniken? Hur kan vi göra?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar